Delmål og satsning barnehageåret 2025-2026

For å komme nærmere vår visjon har vi valgt å jobbe med følgende delmål kommende barnehageår.

I vår barnehage:

  • Har vi en god læringskultur. Personalet snakker et felles språk og har felles forståelse for det pedagogiske arbeidet
  • Etablerer vi spennende prosjekter med utgangspunkt i barnas interesser
  • Gjennomsyrer barnas stemme barnehagehverdag i forhold til innhold, arbeidsmåter, planlegging og vurdering, som en naturlig del av hverdagen
  • Er hele personalet gode på å observere og dokumentere. Alle er med i refleksjonsarbeid og tar kloke vurderinger for videre arbeid
  • Jobber personalet på en måte som sikrer progresjon for alle barn
  • Legger personalet til rette for utforskende leke- og læringsprosesser for barn – i tråd med nyere hjerneforskning
  • Har lederne fått ny kunnskap og konkrete metoder for å lede utviklingsarbeid

Våre metoder på vei mot felles kvalitet

I vår barnehage er vi i gang med et målrettet utviklingsarbeid for å styrke kvaliteten i det pedagogiske arbeidet. Vi har en tydelig retning og et felles ønske om å skape en barnehage preget av høy faglighet, barns medvirkning og et sterkt profesjonsfellesskap. Våre metoder – og det vi jobber for å få til i praksis – bygger på følgende prinsipper:

  • Vi utvikler en felles pedagogisk plattform
    Vi er i prosess med å styrke læringskulturen, der personalet snakker et felles språk og deler forståelse for det pedagogiske arbeidet. Vi øver oss på å reflektere sammen og bygge en kultur for kontinuerlig læring.

  • Vi etablerer prosjekter med utgangspunkt i barnas interesser
    Vi jobber med å bli enda bedre på å ta utgangspunkt i barnas undring og initiativ. Prosjektarbeid brukes som metode for å skape engasjerende og meningsfulle læringsprosesser.

  • Vi gir barnas stemme plass i hverdagen
    Vi ønsker at barnas perspektiver skal få styre mer av innhold, arbeidsmåter og vurderingsarbeid. Dette er et område vi har særlig fokus på å utvikle videre.

  • Vi styrker personalets kompetanse på observasjon og refleksjon
    Hele personalet deltar i observasjonsarbeid, og vi øver oss på å bruke dokumentasjon som grunnlag for faglige refleksjoner og bevisste vurderinger.

  • Vi tilrettelegger for utforskende lek og læring
    Vi jobber med å videreutvikle læringsmiljøene slik at de inviterer til utforsking, undring og dybdelæring – i tråd med nyere hjerneforskning.

  • Vi styrker lederrollen i utviklingsarbeidet
    Våre ledere er i gang med kompetanseheving og har fått tilgang til konkrete verktøy og metoder for å lede utviklingsprosesser og støtte personalets profesjonsutvikling.