I vår barnehage:
- Har vi en god læringskultur. Personalet snakker et felles språk og har felles forståelse for det pedagogiske arbeidet
- Etablerer vi spennende prosjekter med utgangspunkt i barnas interesser
- Gjennomsyrer barnas stemme barnehagehverdag i forhold til innhold, arbeidsmåter, planlegging og vurdering, som en naturlig del av hverdagen
- Er hele personalet gode på å observere og dokumentere. Alle er med i refleksjonsarbeid og tar kloke vurderinger for videre arbeid
- Jobber personalet på en måte som sikrer progresjon for alle barn
- Legger personalet til rette for utforskende leke- og læringsprosesser for barn – i tråd med nyere hjerneforskning
- Har lederne fått ny kunnskap og konkrete metoder for å lede utviklingsarbeid
Våre metoder på vei mot felles kvalitet
I vår barnehage er vi i gang med et målrettet utviklingsarbeid for å styrke kvaliteten i det pedagogiske arbeidet. Vi har en tydelig retning og et felles ønske om å skape en barnehage preget av høy faglighet, barns medvirkning og et sterkt profesjonsfellesskap. Våre metoder – og det vi jobber for å få til i praksis – bygger på følgende prinsipper:
-
Vi utvikler en felles pedagogisk plattform
Vi er i prosess med å styrke læringskulturen, der personalet snakker et felles språk og deler forståelse for det pedagogiske arbeidet. Vi øver oss på å reflektere sammen og bygge en kultur for kontinuerlig læring. -
Vi etablerer prosjekter med utgangspunkt i barnas interesser
Vi jobber med å bli enda bedre på å ta utgangspunkt i barnas undring og initiativ. Prosjektarbeid brukes som metode for å skape engasjerende og meningsfulle læringsprosesser. -
Vi gir barnas stemme plass i hverdagen
Vi ønsker at barnas perspektiver skal få styre mer av innhold, arbeidsmåter og vurderingsarbeid. Dette er et område vi har særlig fokus på å utvikle videre. -
Vi styrker personalets kompetanse på observasjon og refleksjon
Hele personalet deltar i observasjonsarbeid, og vi øver oss på å bruke dokumentasjon som grunnlag for faglige refleksjoner og bevisste vurderinger. -
Vi tilrettelegger for utforskende lek og læring
Vi jobber med å videreutvikle læringsmiljøene slik at de inviterer til utforsking, undring og dybdelæring – i tråd med nyere hjerneforskning. -
Vi styrker lederrollen i utviklingsarbeidet
Våre ledere er i gang med kompetanseheving og har fått tilgang til konkrete verktøy og metoder for å lede utviklingsprosesser og støtte personalets profesjonsutvikling.