I vår barnehage:
- Har vi en god læringskultur. Personalet snakker et felles språk og har felles forståelse for det pedagogiske arbeidet
- Etablerer vi spennende prosjekter med utgangspunkt i barnas interesser
- Gjennomsyrer barnas stemme barnehagehverdag i forhold til innhold, arbeidsmåter, planlegging og vurdering, som en naturlig del av hverdagen
- Er hele personalet gode på å observere og dokumentere. Alle er med i refleksjonsarbeid og tar kloke vurderinger for videre arbeid
- Jobber personalet på en måte som sikrer progresjon for alle barn
- Legger personalet til rette for utforskende leke- og læringsprosesser for barn – i tråd med nyere hjerneforskning
- Har lederne fått ny kunnskap og konkrete metoder for å lede utviklingsarbeid
Våre metoder for å jobbe mot målene:
- Personalet deltar på kompetanseutvikling gjennom kursrekken til Elisabeth Waage; pedagogisk dokumentasjon i praksis - bli en lærende organisasjon i tråd med rammeplanen.
- Vi deltar i nettverket; rommets kraft i regi av MUV
- Personalet legger til rette for et fysisk leke- og læringsmiljø basert på felles kriterier for møteplasser, barns lek, læring, trivsel og selvstendighet
- Personalet jobber systematisk med observasjon, dokumentasjon og refleksjon
- Personalet reflekterer rundt og analyserer dokumentasjonen på møter
- Personalet lager pedagogiske planer på bakgrunn av observasjon og dokumentasjon
- Personalet har fokus på barns og foreldres medvirkning i sin planlegging, gjennomføring og vurdering
- Lederne har fokus på å lede lærende møter med hovedvekt på; observasjon, dokumentasjon og refleksjon