|
|
Prosjekterende arbeidsmåte
I Ankerhagen barnehage jobber vi prosjektbasert, dette for å ivareta barns medvirkning og sikre at barna får tid og rom til å lære, utforske og utvikle seg. I prosjekterende arbeidsmåte er det barnas interesser, tanker og refleksjoner som skal vise vei gjennom blant annet de 4 årstidene, de 7 fagområdene, sansene og vennskap.
Prosjektets faser gjennom året:August: - Velkommen til leke- og læringsmiljøet - barnas første møte med prosjektets tema i inne og utemiljøet
September -oktober: - Undersøkelsesfasen - barn og personal setter seg i relasjon til prosjektets tema
November: - Målformuleringsfasen - vi lager mål for veien videre
Desember: - Barnas 100 språk i møte med jul og juletradisjoner
Januar - mars: - Fordypningsfasen - veien videre i prosjektets tema
April - mai: - Avsluttningsfasen - hva har barna lekt og lært?
Juni-juli: - Planleggingsfasen - personalet setter seg i relasjon til nytt tema i prosjekt
2023-2024Overbyggende tema: Kunst - "Barn og voksne i en lekende, utforskende og lærende kunstkultur sammen"
Hovedmålsetting: Skape et inviterende, spennende og lekende miljø der barn og voksne sammen fungerer som medforskere av ulike kunstformer og kunstuttrykk.
Problemstilling: Hvordan tar barna i bruk sine 100 språk i møte med ulike kunstneriske uttrykksformer i lek, læring og samspill med sine kamerater, rom og verktøy?
Barns utvikler seg gjennom sosiale relasjoner i dagliglivet, gjennom de her-og-nå situasjonene de opplever hjemme, i barnehagen, på skolen og i nærmiljøet. K.Lamer
|
|
|